fredag 28. mai 2010

CALIFORNIA : SAN FRANCISCO

da var jeg tilbake i storbyen igjen :) har hatt en helt fantastisk tur; meg og kristine har kost oss masse og definitivt hatt en opplevelse for livet. tenkte å legge ut en del bilder fra turen her nå, noe som er ganske vanskelig ettersom vi tok over 1300 bilder tilsammen på de syv dagene vi var vekke. er jo så mye fint å ta bilde av, og får som oftest ikke det beste bildet på første forsøk så da sitter man igjen med MASSE bilder.

derfor lager jeg to innlegg om california, først san francisco og så los angeles.

starten på turen ble ikke så bra som håpet, etter at min kjære koffert ikke kom frem på flyplassen i san francisco. den hadde kommet på feil bånd, og likegodt tatt turen til puerto rico. det skal sies at jeg ble ganske stresset der og da, før vi visste om den var mistet eller hva som var greien, men når kristine sin mobil ringte (siden min ikke funker lenger) og de sa den var havnet i puerto rico ble det hele egentlig bare litt morsomt.

vi reiste sammen med elisabeth til san francisco, siden hun skulle besøke noen hun kjente der og så dra videre på roadtrip (heldig! - men jeg skal overhodet ikke klage ettersom jeg får oppleve alt jeg gjør nå). hun ble hentet av en venninne på flyplassen, som viste oss hvordan vi skulle komme oss til hostellet. :)
her sitter jeg på banen vi tok fra flyplassen, uten koffert, og smiler selv om jeg er litt skuffet over at jeg ikke får skiftet klær, tatt på linser osv. når vi kommer frem...jaja. kofferten ble levert tidlig neste morgen, så det var jeg fornøyd med da.
fremme på hostellet; vi bodde på et mixet firemannsrom, og hver natt kom det en mann som snorket noe sinnsykt å skulle sove...kjempegøy! - gjett om vi ble glad når vi kom til LA og bare bodde med stille jenter.
....bakker.... det er noe vi ikke har noe særlig av her i New York, mens det i San Francisco var mye av. jeg har planer om å gå på fjellet og sånn når jeg kommer hjem, men lurer veldig på hvordan det skal gå etter 4mnd uten oppoverbakke... er ikke det samme å jogge på flaten :p
slapper av på toppen av en bakke, og tenker at det må være stress å parkere her, hadde jo vært redd for at bilen skulle velte.
jeg tusler nedover en av de mange gatene, og de har greenwich gate i san fran også.
lombard street er en ganske svingete gate
hadde funnet ut at vi ikke hadde noe særlig behov for å gå innom sjømannskirken her borte for å spise norske vafler osv, men når vi tuslet nedover en tilfeldig gate og så dette skiltet måtte vi ta en tur innom.
meg og kristine oppførte oss som de turistene vi ikke har særlig mye til overs for her (familier som alle går med matchende I <3 NY t-skjorter er ikke så kult) og kjøpte alcatraz capser som vi gikk rundt i. 
lite drops inne i denne butikken forresten.
fishermans wharf må det taes bilde med :)
dro bortom pier 39 og ble fascinert av sjøløvene der, spesielle dyr altså!
spiste på ekte amerikansk diner, de liker vi :)
kristine fant seg også en ny bil der borte, helt grei størrelse på.
vi tok trikk, eller "tram" eller noe som de kaller det der, og sto på utsiden, gøy!

siden det var vanskelig å få med på bildet hvordan vi sto når den faktisk kjørte så måtte vi ta disse bildene etterpå for å demonstrere :)
jeg må si at det var kaldere i San Francisco enn forventet da, hadde sett at det bare var meldt 12-14grader, men tenkte likevel at jeg ikke trengte noe særlig med jakke eller noe...der tok jeg feil, og måtte derfor ty til hettegenser de fleste dagene... hvem hadde trodd at New York skulle være dobbelt så varmt som California liksom?
vi gikk også gjennom chinatown, herregud så mye rart de har der, klarte jo ikke å puste inne i de fleste butikkene, fullt av tørket fisk og alt mulig ekle saker..bl.a. haifinner...
så dro vi på sykkeltur! og det var kjempefint. helt utrolig å sykle i solen og se san francisco på den måten, det var virkelig utrolig, anbefales på det varmeste! :) - syklet litt i byen, så ut mot golden gate bridge, over den, og så sullet vi oss tilbake, kjempefin tur. og ps. de kule bruker grønn hjelm :)
sykt fin utsikt :) - men jeg ble litt irritert når jeg kom hjem på the markle igjen og ikke fant denne t-skjorten...vedder på han fyren som snorket sånn på hostellet tok den.... (neida, jeg har sikkert bare rotet den vekk selv..)
æææ, jeg er i SAN FRANCISCO!
kristine er like giret! :)
utsikt fra broen, øyen midt ute der er alcatraz, og san francisco byen ligger til høyre.
våre fine sykler med kart og alt på *men ikke vannholder* :)
vi var også oppe med the painted ladies en tur for å se :) trodde det var disse som ble filmet i sammenheng med full house serien (under samme tak) men tror ikke det alikevel :/ - så hvorfor de var med på sånn tourbus-greier i san francisco vet jeg altså ikke..
siste dagen i San Francisco dro vi til alcatraz, det var ganske kult å få opplevd, og faktisk ganske interessant. vi fikk headset og en mp3-lignende sak som guidet oss fra sted til sted og fortalte om hvordan det var med lydeffekter osv. var en vakt som var hovedforteller, og så andre vakter og fanger av og til. likte at jeg bare kunne gå i min egen verden (og tempo, siden man kunne trykke på pause, spole tilbake osv) og se litt for meg hvordan det var på den tiden. *til tross for at det var mange andre turister der*
ganske rustent og sånn nå da, det er jo en stund siden det gikk ut av drift.
mye som ble revet rett etterpå også. men jeg ble litt overrasket over at det faktisk bodde familier på øyen (familier til vaktene og sånn altså), de hadde liksom sitt eget lille samfunn og det vokste opp barn der osv.. tror ikke jeg hadde likt å la min familie bo der da, rett ved siden av alle fangene...nei takk! - men utrolig for en utsikt til byen de hadde da, det var utrolig fint.
meg og kristine foran skiltet :)

ble veldig oppsummerende dette her, men litt vanskelig å fortelle skikkelig. Får jo så utrolig mange inntrykk i løpet av en slik tur, og har ikke klart å fordøye alt ennå.
Vi var bare i San Francisco i 4 dager, så gjorde egentlig bare de standard turisttingene, men det er ingen tvil om at det er en veldig fin by og at det nok er mer å se om man har mer tid :) 

lager et innlegg om los angeles imorgen eller noe, stresser litt med pakking og siste "innspurt" med ting som må gjøres, så får se når det blir :) bare 4 dager igjen nå! 

1 kommentar: