torsdag 25. september 2014

Matprat

Denne uken har jeg ikke vært superflink med maten..det har blitt en del raske løsninger og usunne valg - men to retter har jeg i det minste klart å lage!

På tirsdag ble det falafler ala Linda Stuhaug, en rett som på kort tid har blitt en av mine favoritter!


Det geniale er at det i tillegg til å være superdigg også er sunt! Jeg spiser det med litt salat og hjemmelaget tzatziki av kesam :)


Ferdig preppet; kikerter skyldt i vann, samt finhakket (forsøkt finhakket i det minste) chili og hvitløk. 


Etter det er blandet godt sammen tilsetter man et egg, litt mel og div krydder. Jeg brukte paprikapulver, salt og pepper, men har brukt forskjellig hver gang, så her er det bare å prøve seg frem! 


Det ser ikke så godt ut når det er ferdig blandet, men det smaker altså veldig mye bedre! 
Stek så i stekepannen med litt smør, til falaflene har fått en fin skorpe rundt hele seg. 


NAM! Dette må bare prøves om du ikke har smakt det før :) 


Idag var jeg nok en gang tom for inspirasjon, så spurte en kollega om hun hadde noen tips. 
Det hadde hun absolutt, og oppskriften på kyllingsuppen fristet så mye at jeg måtte rett i butikken etter jobb. 


(dette bildet var riktig vei i bildemappen, men her inne ble det tydeligvis snudd tilbake...)


Første steg var å kutte kyllingfiletene i biter, legge de i en skål, skvise limesaft over og la de godgjøre seg der mens man gjorde det andre. 
Så finhakket jeg chili og hvitløk, som skulle frese i pannen med litt olje. 


Videre tilsatte jeg vårløk..


...og så kokosmelk, litt vann, samt hønsebuljong. 


Da dette kokte opp tilsatte jeg kyllingfiletene med limen, som skulle koke i ca 10 min.
Helt til slutt tok jeg 1/3 av eggnudlene oppi, og lot det koke litt lenger til nudlene var myke.


Denne middagen ble ikke like sunn som falaflene, men den var kjempegod!! :)
...bare synd dagen idag var en så dårlig dag at jeg hadde kjøpt godteri (som jeg småspiste hele tiden mens jeg laget suppen) og dermed ikke var særlig sulten når middagen endelig var klar...

Heldigvis for meg er det masse igjen, så da er middagen for morgendagen allerede i boks! :)
En så smakfull suppe er ikke feil på en fredag vet jeg - anbefales!



Med vennlig hilsen et stykk sliten Marianne, godt det er fredag imorgen!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar